Generalitati- Mixul de marketing intr-o organizatie
In termeni generali, mix-ul de marketing arată modul“cum trebuie făcut”, astfel încât organizaţia, fie ca este de profit sau non-profit, să-şi atingă obiectivele propuse.
Studiile de specialitate arata faptul ca pentru a realiza mixul de marketing, se porneste de la cei 4P traditionali, adica pret, produs, plasare si promovare, adaugand modificari corespunzatoare de elemente specifice. In acest mod, alcătuirea unui mix de marketing, cu precadere in cazul unei organizatii neguvernamentala sau non-profit, reprezinta o adevarata provocare.
In acest sens, mai jos sunt prezentate cateva modalitati de realizare a mixului de marketing, privind o astfel de organizatie non-profit:
Produs
De regula, organizatiile non-profit au ca obiect de activitate sfera serviciilor, mai putin cea legata de partea bunurilor materiale. De aceea, în marketingul non-profit, produsul este reprezentat sub forma unor servicii sau idei cu conţinut social, fara a fi necesară o ofertă propriu-zisa.
În multe cazuri, organizaţiile non-profit se pot sustine prin dezvoltarea unor nise diferite, pe lângă activitatea de bază. Un astfel de exemplu il constituie bunurile sau serviciile destinate vanzarii, precum in cazul unor manastiri- vanzarea de pliante, icoane, suveniruri.
Un lucru esenţial pentru organizaţiile non-profit este definirea produsului pe care îl oferă, adica delimitarea clara a ceea ce oferă. Incapacitarea multor organizaţii de a-şi defini oferta de servicii este cauza eşecului lor.
Pret
Cu toate ca, in momentul in care este vorba despre o organizatie non-profit, multi se gandesc la faptul ca variabila pret nu reprezinta un aspect important. Acest lucru este eronat, deoarece pretul prezinta o serie de particularitati ce sunt necesare de luat in considerare, pentru ca orice organizatie sa-si atinga obiectivele. Asadar, pretul nu poate fi ignorat, ci trebuie analizat cu mare atentie pentru a se realiza tintele propuse.
Intr-o organizatie non-profit notiunea de valoare, poate fi reprezentata sub mai multe aspecte. In acest caz, poate fi vorba despre un cost monetar, despre bunuri fizice, despre numeroase elemente intangibile precum timp, efort, risc, s.a.
Promovare
Este cunoscut faptul ca, pentru orice organizatie non-profit, promovarea reprezinta un factor important in activitatea de prezentare, informare, transmitere idei. Pentru a-si atinge obiectivele legate de marketing, organizatia trebuie sa devina cunoscuta in randul potentialilor clienti, dar nu numai.
Pentru a reusi sa comunice informatiile de interes curent, pentru a tine informat publicul tinta cu privire la activitatile sustinute, respectiv pentru a transmite orice informatie, promovarea reprezinta cheia.
Organizaţiile non-profit dispun de bugete relativ reduse in scopul promovarii. Astfel, este foarte important alegerea unor forme de promovare cat mai rentabile. Printre cele mai frecvente forme utilizate, se numara publicitatea şi relaţiile publice.
Plasare
Procesul de plasare, adica de distributie, nu implica o miscare fizica a bunurilor, in cazul organizatiilor non-profit. Mai degraba, acest lucru se refera la receptarea clara a ideilor, lucru realizat printr-un proces de comunicare adecvat.
In ceea ce priveste partea de distributie, este necesar sa fie asigurat accesul clientilor la serviciile oferite, datorita faptului ca obiectul de activitate implica simple idei sau servicii.
Echipa din cadrul organizatiei trebuie sa decida modul prin care aceste servicii sa fie disponibile în locurile şi momentele convenabile. In acest mod, se pot construi canale de distribuţie scurte astfel încât să se beneficieze in mod direct de serviciile oferite.
Proces
În marketingul aplicat organizaţiilor prestatoare de servicii, specialistii consideră procesul de prestare a serviciului ca fiind element al mixului de marketing.
Asadar, procesul reprezinta o serie dinamica de operatiuni ce necesita sa fie indeplinite de catre organizatie, intr-o maniera predefinita pentru a indeplini misiunea acesteia.
Parteneriate
Un parteneriat reprezinta modalitatea, formală sau informală, prin care două sau mai multe părţi decid să acţioneze împreună pentru atingerea unui scop comun. Pentru a atinge acelasi tel, este necesar sa se utilizeze resursele proprii şi experienţa fiecărei părţi.
Complexitatea domeniilor de interes, in cazul unei astfel de organizatii, include exista unor parteneriate cu firme din toate domeniile de activitate, de la meseriasi, contabili, sportivi, la diferiti producatori, distribuitori, s.a.
Parteneriatele presupun o serie de beneficii:
- Prin parteneriate, organizaţiile achiziţionează resurse şi pieţe. Organizaţiile partenere îşi completează oferta cu cea a partenerilor, in acest mod reusesc să satisfacă cat mai eficient nevoile clienţilor.
- Datorita faptului ca organizaţiile se specializează continuu, este necesara o colaborare intre acestea pentru a-şi îndeplini misiunea.
- Prin parteneriate se transmite experienţa şi know-how-ul dintre membri.
- Stimularea reciproca se realizeaza prin colaborare, putandu-se genera idei noi şi valoroase care să adune creativitatea cu experienţa şi expertiza.
Proiecte
Obiectul colaborării partenerilor il reprezinta realizarea unui proiect comun, care sa prezinte interese pentru fiecare parte implicata.
Spre deosebire de activităţile desfăşurate de instituţiile publice şi organizaţiile de afaceri, organizaţiile non-profit îşi desfăşoară o mare parte din activităţi concentrându-le în proiecte. Managementul proiectelor este o funcţie importantă in cadrul organizaţiei non-profit. Finanţatorii cer, la rândul lor, propuneri de proiecte din partea organizaţiilor pentru a oferi diferite finanţări.
Responsabilii din cadrul organizaţiei trebuie să fie familiarizaţi cu managementul proiectelor, pentru a putea redacta un proiect, să-l lanseze şi evalueze, să-i asigure eventuale perspective de continuitate şi dezvoltare.