8 greseli de evitat cand incepi un mic business
La nivel mondial, specialistii sustin faptul ca majoritatea firmelor aflate la inceput de drum eșuează in a-si indeplini obiectivele propuse.
Investind timp și bani într-o idee, oricine poate efectua anumite greseli in momentul in care se afla la inceputul unui drum pe care nu-l cunosc. Multi au facut deja prima greseala inainte de a efectua prima vanzare.
Pentru a evita aceste greseli, mai jos sunt prezentate cateva idei care pot sustine o mica afacere aflata la inceput de drum.
- Idei fără un plan bine stabilit anterior
Multi oameni pornesc o mica afacere in momentul in care realizeaza ca ar putea oferi un produs sau un serviciu mai bun decat ceea ce exista in acel moment pe piata. Dupa o scurta prospectare a pietei, unii asuma faptul ca o anumita problema ar putea fi rezolvata printr-o inventie proprie.
In aceasta ordine de idei, o greseala des intalnita la firmele mici, o reprezinta saltul peste momentul initial, fara a verifica teoria. Multi nu realizeaza la inceput, dar realizarea unei investitii de resurse in ideea respectiva, fara a fi testata aplicabilitatea acesteia, are mari sanse de a esua.
Inainte de a incepe o afacere, se poate elabora un sondaj de opinii, pentru a imbunatati sansele de succes. Testarea opiniei celor din zona presupune aplicarea unui chestionar cu intrebari cheie.
Cand se realizeaza astfel de cercetari, un lucru important o reprezinta sinceritatea celor din jur, dar si cea a propriei persoane. Dupa efectuarea unei cercetari pe baza sondajului, urmeaza cercetarea celorlalte aspecte, precum partea financiar-contabila, de marketing, de logistica, de preturi, s.a.
In momentul in care o idee clasica de afacere scade din motive variate, precum concurenta marilor lanturi de magazine, este necesara o reinventare a ofertei de produse sau servicii. Ofertele artizanale reprezinta o varianta mai unicata pentru unele tipuri de produse, insa acest lucru nu poate garanta succesul unui business.
Specialistii sustin faptul ca vor fi intalnite mai putine surprize negative in momentul in care se detin cat mai multe informatii despre planul afacerii.
2. Exagerarea estimarilor privind analiza cheltuielilor
Procesul de analizare a fluxului de numerar se refera la abilitatea de a putea prevede o posibila crestere sau scadere a cererii din acel moment. De asemenea, investitia realizata in momentul potrivit, poate reprezenta un mod de a creste veniturile.
In ceea ce priveste orice cheltuiala a firmei, este important sa fie realizata cu intelepciune, in ideea de a sustine nivelul de cerere. Asigurarea faptului ca cererea de pe piata poate fi satisfacuta de oferta si promovarea realizata, este indicat sa aiba in vedere si o analiza a cheltuielilor.
3. Prețuri prea mari sau prea mici
Strategia de stabilire a prețurilor unor servicii sau produse este una dintre cele mai importante decizii într-o afacere. Este important sa fie gasit pretul care corespunde produsului sau serviciului, nici unul maxim, dar nici minim.
Atunci cand prețul pentru care s-a optat este prea scăzut, clienții ar putea presupune că produsul respectiv nu corespunde nevoilor acestora. In schimb, daca pretul stabilit este prea mare, se risca ca mare parte din clientii potentiali sa nu mai fie interesati.
Pretul stabilit are tendinta de a creste sau a cobori in timp, de aceea este important sa fie stabilita o strategie periodica de analiza. Specialistii sfatuiesc sa fie cercetata constant piata, urmarind mereu feedback-ul clientilor.
4. Cunostinte insuficiente privind analiza evolutiei concurentei
In orice mediu de afaceri exista competitie, indiferent de zona. Orice mic intreprinzator este necesar sa fie constient de existenta concurentei, respectiv sa ia in considerare amenintarile si oportunitatile pe care le prezinta aceasta.
Intr-un mediu competitiv, fiecare rival incearca sa prinda bucata lui. Daca concurenta are anumiti clienti nemultumiti si se observa o performanta scazuta intr-o anumita zona, se poate profita de acel moment venind cu o oferta mai buna. De asemenea, atunci cand concurenta lanseaza un produs nou, este important sa se stie cum sa raspunda acestei provocari.
Este indicat sa fie cunoscuta cat mai bine piata, insa unele firme se concentreaza prea tare asupra activitatii concurentei. In aceasta situatie, cand atentia si energia nu sunt concentrate asupra propriei firme, se poate sa fie pierdute anumite oportunitati.
Exista unele situatii in care se poate deriva de pe traseul prestabilit, catre o alta directie, una cu totul diferita fata de obiectivele propuse.
5. Noțiuni legate de fluxul de numerar – cash flow
Firmele care au probleme legate de cash flow intalnesc o serie de evenimente neprevazute, care pot afecta activitatea acesteia. Printre acestea, cea mai intalnita este intarzierea anumitor plati, lucru care poate lasa o mare gaura in realizarea unei bune activitati, cat si pentru o buna finantare a firmei.
Exista o serie de motive pentru care fluxul de numerar are un ritm rapid de iesire din firma. O explicatie poate fi faptul ca se realizeaza investitii in spatii, utilaje, stocuri.
In acest sens, specialistii recomanda sa se realizeze economisirea unei anumite sume de bani pentru a fi folosita ca tampon in momentul in care sunt probleme legate de numerarul din acel moment. In functie de marimea si tipul afacerii, suma poate varia, insa de cele mai multe ori se ia in calcul ca timp de sase luni sa fie acoperite operatiunile curente.
6. Asigurări insuficiente
Toate firmele au nevoie de asigurare, indiferent daca este pentru incendiu, furt sau diferite calamitati naturale. Asigurarea minima obligatorie acopera doar o parte, iar specialistii considera ca este mai bine ca aceasta sa acopere o parte mai mare decat una prea mica.
Totul reprezinta un risc, inclusiv afacerea propriu-zisa. Asadar, este de dorit evitarea unui dezastru adaugand anumite cote suplimentare.
7. Angajarea persoanelor greșite
Angajatii reprezinta baza oricarei afaceri, indiferent de dimensiunea acesteia. Increderea in cei care urmeaza sa conduca afacerea cuiva, reprezinta o decizie extrem de importanta.
Fiecare angajator are propria strategie cand este vorba despre angajarea unor persoane. Fie pun accent pe abilitati, atitudine sau entuziasm, este necesar ca obiectivele propuse sa fie atinse. Nu exista angajati perfecti, insa este indicat sa fie alesi cei care isi dau interesul si sunt dispusi sa invete in mod continuu.
Orice firma ar trebui sa puna accent pe dezvoltarea continua a angajatilor, punand la dispozitie un mediu primitor, care sa-i motiveze. Instruirea personalului angajat se efectueaza punand accent pe valorile si strategia firmei.
8. Dificultati in delegarea sarcinilor
Cei mai multi dintre fondatorii unei afaceri sunt obisnuiti sa poata lua ei insisi cele mai importante decizii din cadrul unei firme.
Insa, vor exista momente cand va fi necesara delegarea unor atributii, cel putin temporar. Specialistii confirma faptul ca delegarea unor responsabilitati reprezinta o etapa dificila pentru un anteprenor.
Pe masura ce o afacere se dezvolta, devin evidente care sunt punctele forte, dar si cele slabe ale unui manager. In acest mod, se poate insista asupra punctelor slabe prin delegarea responsabilitatilor respective. De multe ori este greu de recunoscut, dar este posibil ca alte peroane sa fie mai pricepute in anumite domenii.
Refuzul unei colaborari, respectiv delegare de sarcini, poate sa nu puna in valoare potentialul celor mai buni angajati. In acest mod, este posibila o restrictionare a cresterii afacerii.
Munca realizata in mod individual incetineste progresul unei firme. Astfel, o echipa pregatita poate lua decizii rapide si eficiente, valorificand oportunitatile intalnite pe piata. Evitarea unor posibile greseli, poate conduce spre eliminarea unei serii de factori care pot duce spre esec.
Pentru a avea o afacere de succes, specialistii recomanda sa se efectueze cercetare de piata, sa se investesca in tehnologie si sa fie angajata o echipa de incredere